Sunday 21 August 2011

Perbincangan - Pinjaman untuk Membeli Emas

Pinjaman untuk Membeli Emas

Pinjaman juga adalah Berhutang. Jika berhutang itu sudah diketahaui harus hukumnya jika tujuannya kebaikan dan haram jika tujuannya keburukan.
Dari definasi di atas jelas bahawa hukum dalam berhutang secara dasarnya adalah berasaskan niat seseorang untuk berhutang.

Emas

Emas adalah barang Ribawi seperti banyak diterangkan dalam hadis-hadis sahih seperti Riba yang diterangkan melalui hadis dari Ubadah b Samit berikut:

"Emas dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum, barli dengan barli, kurma dengan kurma, garam dengan garam (ditukarkan) sesama jenis, pada kadar yang sama, secara tunai (spot), sekiranya berlainan jenis, maka jual belilah sesuka hatimu selama mana ia adalah pertukaran tunai.” - (Muslim, Abu Daud, al-Nasai, dan Ahmad)"

Hadis ini memberitahu kita ada 6 jenis barang ribawi iaitu emas, perak, gandum, barli, kurma dan garam. Maka, pertukaran barang yang sama jenis perlu berlaku secara tunai dan sama nilai. Contohnya, emas 10 gram mesti ditukarkan dengan emas 10 gram juga. Gandum 10 kg mesti ditukarkan dengan gandum 10 kg juga.

Seterusnya Ulama menerusi kaedah qiyas telah menyatakan Illah Bagi Emas , Perak adalah matawang dan 4 jenis barang yang lain adalah makanan rugi.

Qiyas merupakan kaedah mengeluarkan hukum selepas sumber al-Quran, hadis, dan kata sepakat para ulama (ijma’). Kaedah ini memerlukan ulama mencari sebab atau ‘illah kenapa sesuatu perkara itu haram berdasarkan sumber al-Quran dan hadis.

Berdasarkan kaedah ini apa-apa perkara baru yang tidak disebut dalam al-Quran dan hadis yang dikenalpasti mempunyai sebab yang sama dengan hukum asal yang disebut dalam salah satu dari dua sumber tersebut, maka hukum asal itu terpakai untuk perkara baru itu tadi.
Ini bermaksud menggunakan analogi dari hukum asal diaplikasikan dalam situasi yang baru. Kita ambil contoh qiyas dalam pengharaman arak. Ulama menyatakan sebab arak itu haram adalah kerana arak memabukkan. Maka, apa-apa minuman yang memabukkan adalah haram.

Maka air tuak misalnya menjadi haram sekiranya air tuak itu memabukkan walaupun ia tidak dinamakan sebagai arak.

Seterusnya jual beli dan pertukaran barang ribawi yang berbeza jenis walaupun illahnya sama perlu berlaku secara tunai tetapi tiada syarat nilai juga mesti sama. Maka penjualan 10kg gandum dapat berlaku dengan 11kg barli dengan syarat mesti berlaku secara tunai.

Dalam hadis yang lain pula dari Abu Sai’d al-Khudri pula menyatakan:

"Jangan kamu menjual emas dengan emas melainkan sama berat dan jangan dijual secara hutang melainkan mesti berlaku secara tunai." - (Bukhari)

Maka walaupun emas dan perak mempunyai ‘illah yang sama iaitu matawang tetapi emas dan perak dua barang ribawi yang berlainan jenis. Maka 10g emas dapat ditukarkan dengan 25g perak asalkan urusniaga ini berlaku secara tunai.

Pinjaman untuk Membeli Emas
1) Untuk Perhiasan
2) Untuk Pelaburan
3) Untuk Perniagaan

1. Untuk Perhiasan

Untuk perhiasan, pinjaman tersebut adalah haram kerana emas tersebut akan menjadi Harta seseorang individu.

Jelas bahawa tujuannya bukanlah untuk kebaikan atau kebajikan, tetapi untuk mengumpul harta. Islam mengharamkan hutang dengan tujuan sedemikian.

2. Untuk pelaburan

Harga
Graf perubahan harga emas (LIVE) dalam tempoh masa 30 hari (untuk maklumat lebih lanjut, sila lawat http://www.goldprice.org)

Perubahan harga emas retail di Malaysia. Source: FGJAM (sila scroll ke bawah untuk harga terbaru)


Update: 20.1.2011 harga emas FGJAM kekal sama seperti diatas
999 Gold : RM160.00/gm
916 Gold : RM151.00/gm
835 Gold : RM138.00/gm
750 Gold : RM125.00/gm
375 Gold : RM67.00/gm
Last updated on 28 Jan 2011.

Update: Mac 2011
999 Gold : RM166.00/gm
916 Gold : RM157.00/gm
835 Gold : RM144.00/gm
750 Gold : RM131.00/gm
375 Gold : RM71.00/gm


Update: 20 April 2011
999 Gold : RM172.00/gm
916 Gold : RM162.00/gm
835 Gold : RM150.00/gm
750 Gold : RM136.00/gm
375 Gold : RM77.00/gm
Latest Update (2 June 2011)
999 Gold : RM177.00/gm
916 Gold : RM167.00/gm
835 Gold : RM153.00/gm
750 Gold : RM138.00/gm
375 Gold : RM75.00/gm

Membeli pada Jan 2011
1000gram dengan harga RM151.00/gm                    =          RM151,000.00

Dijual pada Jun 2011
1000gram dnegan harga RM167.00/gm                    =          RM167,000.00
                                               
                                                  Lebihan / Keuntungan   =          RM16,000.00

Belian pada Jan 2011 dan jualan pada June 2011 (6 bulan) 

Beli Gram
10000
(RM1,510,000)
100,000
(RM151,000,000)
1,000,000
(RM151,000,000)
Jual
Gram
10000
(RM1,670,000)
100,000
(RM167,000,000)
10000
(RM167,000,000)
Untung
RM160,000
RM1,600,000
RM160,000,000








Apakah kesannya?

Dari pandangan Islam?

Pelaburan

Pada dasarnya berhutang untuk pelaburan adalah Harus seperti yang ditetapkan oleh fatwa sebagaimana untuk pinjaman ASB dan pinjaman pelaburan yang lain yang menetapi hukum syarak.

عن بن عمر قال ثم كنت أبيع الإبل بالبقيع فأبيع بالدنانير وآخذ الدراهم فأتيت النبي صلى الله عليه وسلم في بيت حفصة فقلت يا رسول الله إني أريد أن أسألك إني أبيع الإبل بالبقيع فأبيع بالدنانير وآخذ الدراهم قال لا بأس أن تأخذها بسعر يومها ما لم تفترقا وبينكما شيء

Dari Ibn Umar, katanya, aku datang kepada Nabi s.a.w, di rumah Hafsah, lalu aku mengatakan: aku berjual beli unta di Baqic, aku jual dengan dinar dan aku beli dengan dirham dan aku beli dengan dinar . kata Rasulullah s.a.w, tidak mengapa jika kamu mengambil mengikut nilai hari itu selama kamu berdua tidak berpisah dan ada sesuatu yang dijual belikan.

Hujah mereka tersebut dapat dipahami bahwa perdagangan dinar dengan dirham sah apabila dilakukan dengan serah terima barang (taqābud) dengan harga pada hari itu (tunai). Berarti hadis ini menunjukkan boleh menjual emas dengan perak yang berada dalam tanggungan orang yang berhutang (al-madīn) dengan syarat berlaku serah terima (qabid) kepada orang yang berhutang itu sendiri. Karena itu yang menjadi penghalang sahnya jual hutang dengan hutang adalah karena tidak ada upaya penyerahan. Sementara itu Ibn Hazm menjelaskan jual beli hutang termasuk gharar karena menjual barang majhul yang tidak diketahui cayn (sifat barang), dan ini dinamakan memakan harta secara batil. Alasan yang dikemukakan adalah bahwa hutang itu ghaib semasa aqad atau kontrak berlangsung.

Wallahualam.

Keburukannya – Kapitalisme berleluasa. Orang kaya akan semakin kaya dan yang miskin akan semakin miskin. “ Economy Share “ tidak teragih secara sama rata. Kesan jangka pendek mewujudkan jurang ekonomi yang terlalu besar. Kesan jangka panjang , biasanya golongan miskin akan meningkat dan menjadi majority populasi. Ini seterusnya akan menyebabkan ketidakpuasan hati. Yang kaya akan mempertahankan harta mereka yang lazimnya akan membawa kepada kekejaman. Seperti yang berlaku dalam tamadun-tamadun besar dunia. Akhirnya akan berlaku rusuhan dan peperangan.

3. Untuk Perniagaan

Dengan anggapan Emas dibeli dengan satu tujuan sahaja iaitu untuk perniagaan semata-mata. Seperti pengoperasian kedai emas contoh Habib Jewel, K.M Oli Mohamed dan banyak lagi.

Perniagaan ini menghasilakn perhiasan diri dari emas dan dijual kepada pengguna mengikut aturcara perniagaan sebenar iaitu ada tawar menawar dan ada penglibatan untung rugi yang jelas. Juga melibatkan usaha pembuatan iaitu untuk menghasilakan hasil rekaan terbaik dan sebagainya.

Seperti yang telah diperjelaskan lebih awal, Berhutang untuk perniagaan adalah harus dalam Islam.

ANGGAPAN

Tugasan ini dibuat berdasarkan beberapa anggapan:

1) Institusi yang memberi Hutang adalah mengikut tatacara hukum syarak yang ditetapkan
2) Tidak melibatkan RIBA
3) Sumber hutang adalah dari hasil yang halal

1 comment:

  1. Berita baik!
    Nama saya Mitu Maria, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberikan nasihat yang konkrit kepada semua yang mencari pinjaman untuk berhati-hati kerana internet penuh dengan penipu, beberapa bulan yang lalu saya memerlukan pinjaman, kerana kewangan saya Keadaan ini tidak baik dan saya terdesak, saya jatuh ke tangan peminjam palsu, dari Arab Saudi dan Singapura. Saya hampir mati, sehingga seorang kawan saya memberitahu saya seorang pemberi pinjaman yang sangat dipercayai bernama Ibu. Ivana, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman sebanyak RM85,000 dalam tempoh 48 jam dengan kadar faedah 2% dan mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

    Saya menerima pinjaman saya dalam akaun bank saya selepas Puan Ivana Pedro memindahkan pinjaman saya, apabila saya menyemak baki akaun bank saya, saya mendapati jumlah yang saya memohon telah dikreditkan ke akaun bank saya

    Oleh itu untuk kerja-kerja yang baik, Mrs.Ivana telah melakukan dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberitahu dan berkongsi kesaksian saya mengenai Puan Ivana, supaya rakyat Malaysia dan seluruh Asia boleh mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, sila hubungi Puan Ivana Pedro melalui e-mel: (ivanapedro85@gmail.com)

    Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya (mitumaria47@gmail.com) dan Puan Kim Wani yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Ivana, dia juga menerima pinjaman daripada Puan Ivana Pedro. Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: (kimwani305@gmail.com) Sekarang, saya adalah pemilik bangga perniagaan yang baik dan besar. Semoga ALLAH terus memberkati Ibu Ivana untuk kerja yang baik dalam hidup saya dan keluarga saya.

    ReplyDelete